Текущо състояние на индийската икономика и преглед на развитието на основните индустрии в Индия
По данни от индийската държавна институция “Central Statistic Organisation” през първо тримесечие на финансовата 2010-11 г. /април – юни 2010 г./ БВП на Индия е отбелязал ръст от 8.8% при 6.0% през същия период на предходната година. За финансовата 2009-10 г. /април 2009 – март 2010 г./ ръстът на БВП на Индия е 7.4%, при ръст от 6.7% през 2008-09 г., 9.2% през 2007-08 г., 9.7% през 2006-07 г. и 9.5% през 2005-06 г.
Високият ръст на БВП на Индия се дължи основно на преработващата промишленост и търговията, включително хотелиерски бизнес, транспорт, комуникации.
През финансовата 2009-10 г. структурата на БВП на Индия е следната: услуги 57%; индустрия 28%; земеделие 15%.
През изминалата година всички сектори на индийската икономика бележат значителен ръст с изключение на земеделието, което регистрира ръст от едва 0.2% при ръст от 1,6% през финансовата 2008-09 г. Това се дължи на по-слабия мусон през изминалата година в редица индийски щати и недостига на вода за напояване, което намали добивите на зърнени храни – спад от 8%, спад от 5% в производството на маслодайни семена и 11.8% спад в производството на захарно цвекло. През първо тримесечие на финансовата 2010-11 г. /април – юни 2010 г./ индийското земеделие бележи ръст от 2.8%.
През последните години делът на земеделието в общия БВП на Индия прогресивно намалява, но все още развитието на този индийски сектор е от изключително значение за страната, тъй като представлява основен източник на доходи и трудова заетост за около 55 % от индийското население.
По данни на “Central Statistic Оrganisation” индустриалният сектор в страната, който през 2008-09 г. отбеляза скромен ръст от около 3.9%, е регистрирал ръст от 8.5% през 2009-10г., който се дължи основно на минната промишленост, индустриалното производство, електричеството и газта. Строителството е регистрирало ръст от 6.5% през 2009-10г. при 5.9% през 2008-09г. Бързото развитие на индустриалния сектор в Индия се запазва и през първо тримесечие на финансовата 2010-11г., когато отбелязва впечатляващ ръст от 12.4%.
През 2009-10 г. индексът на индустриалното производство в Индия е регистрирал ръст от 10.4% при ръст от едва 2.8% през предходната година.
Секторът на услугите запазва бързите си темпове на развитие като регистрира ръст от 9.3% през 2009-10 г. при ръст от 9.8% през 2008-09 г. В сектора на услугите най-бързо са се развиват търговията, хотелиерството и ресторантьорството.
През последните две години световната икономическа криза оказа негативно влияние най-вече върху индийската външна търговия. От началото на финансовата 20010-11г. се наблюдава положителна тенденция и значителен ръст на външната търговия на Индия.
През финансовата 2009-10 г. /април 2009-март 2010 г./ общият износ на Индия е на стойност 176.6 млрд щ.д. при 185.3 млрд.щ.д. през предходната година. Отбелязва се спад в индийския износ на редица традиционни експортни стоки и суровини, като най-голямо е свиването в индийския износ на: мед и медни сплави – 51.6%; желязо и стомана – 45.1%; занаятчийски стоки – 34.8% и електроника – 22%. През април-юли 2010 г. индийският износ бележи ръст от 30% спрямо същия период на предходната година и достига 68.6 млрд.щ.д.
Понастоящем индийският износ се формира основно от: инженерингови стоки; петролни продукти; химикали и свързани с тях продукти; текстилни стоки; обработени бижута; земеделски продукти; руди и минерали.
През 2009-10г. индийският износ на услуги е на стойност 93.8 млрд.щ.д, като от тях износът на софтуерни услуги е на стойност 49.7 млрд.щ.д.
През изминалата година индийският внос е на обща стойност 278.7 млрд.щ..д. при 303.7 щ.д. през 2008-09 г. През април-юли 2010 г. индийският внос отбелязва ръст от 33.3% спрямо същия период на предходната година.
Индийският внос се формира основно от: петрол; машини и електроника; транспортно оборудване; необработени злато, сребро, перли и скъпоценни камъни; метална руда и скрап; органични и неорганични химикали.
По информация от Министерство на търговията и индустрията на Индия през финансовата 2009-10 г. /април 2009г. – март 2010г./ привлечените в страната преки чуждестранни инвестиции /ПЧИ/ са на обща стойност 34.2 млрд.щ.д. при привлечени 35.2 млрд.щ.д. през предходната година . През последните десет години основно привлечените ПЧИ в Индия са в секторите: услуги /21%/; компютърен софтуер и хардуер /9%/; недвижимо имущество /8%/; телекомуникации /9%/; инфраструктура /7%/; енергетика /4%/ и др.
Същевременно през изминалата година индийските инвестиции в чужбина са на стойност 8.4 млрд.щ.д. или спад от около 35% спрямо предходната година, като индийските инвестиции в чужбина традиционно са насочени в: стоманодобивна индустрия; фармацевтика; информационни технологии; електроника; автомобилостроене; текстилна индустрия; енергетика; производство на кафе и чай.
Развитие на основни индустрии в индийската икономика
Текстилна индустрия
Текстилната и шивашка индустрия имат силно влияние върху икономическото развитие на Индия, тъй като това е най-големият работодател в индийската икономика след селското стопанство. С приноса си към индустриалното производство, заетостта и износа на Индия текстилната индустрия играе значителна роля в индийската икономика и допринася за 14% от индустриалното производство, формира 4% от БВП на Индия и 10.8% от износа на страната, като осигурява директна заетост на повече от 35 млн. души. Текстилната индустрия в Индия е разнообразна и се оценява на над 55 млрд.щ.д., като 35% от продукцията се изнася в чужбина.
Индия заема дял от 4.1% в световния текстилен износ, както и 3% от световния износ на готови облекла, като в световен мащаб е на шесто място и в двата сектора. През 2009 г. износът на готови облекла и текстил от Индия е на стойност 19.3 млрд.щ.д. и бележи ръст от 4.5% в сравнение с предходната година. Същевременно е налице спад от 10.6% в износа на памучна прежда и памучни платове, както и умерен ръст в ръчно изработените облекла.
Фармацевтична индустрия
Фармацевтичната индустрия в Индия е един от водещите отрасли на индустриалното производство, като заема 4-то място в света по обем на произвежданите лекарства. Индия задоволява 70% от нуждите си от лекарства със собствено производство.
Индийските фармацевтични компании не бяха засегнати сериозно от световната икономическа криза основно поради сключените дългосрочни договори, както и поради предимствата, свързани с ниските разходи за труд. Индия произвежда лекарства за над 18 млрд.щ.д. годишно и реализира износ за над 5 млрд.щ.д.
Нарастващата средна и висока класа в Индия /понастоящем около 300 млн. души/, която може да си позволи качествено медицинско обслужване, както и все по-широкото навлизане на здравното осигуряване в страната, са фактори, които ще доведат до още по-ускорено развитие на фармацевтичната индустрия в Индия.
Автомобилна индустрия
През последните пет години индийската автомобилна индустрия се развива изключително бързо поради огромното пазарно търсене на коли в Индия. Все повече чуждестранни компании инвестират в този сектор от индийската икономика и развиват свое производство в страната. В Индия, освен местните модели коли на “ТАТА”, “Махиндра”, “Марути-Сузуки” и др., вече се произвеждат и различни модели на световноизвестни марки автомобили като: “Тойота”; “Хонда”; “Мерцедес”; “Шевролет”; “Шкода”; “Хюндай” и др.
Понастоящем производството на автомобили и компоненти за тях е сред водещите индустрии на индийската икономика. През финансовата 2009-10 г. индийската автомобилна индустрия е произвела над 14 млн. автомобила.
Индийският износ на автомобили е нараснал от 0.4 млн. през 2004г. до 1.8 млн. през 2009 г..
Бързият растеж на автомобилната индустрия създава повишено търсене и за авточасти и компоненти. Производството на автомобилни компоненти през 2009 г. е на стойност 19.1 млрд.щ.д. Очакванията са производството на авточасти да достигне 40 млрд.щ.д. до 2015 г., което от своя страна ще доведе до увеличаване на дела на Индия в световния автомобилен пазар от 1 до 3%.
Важен аспект от индийския износ на авточасти и компоненти е, че голяма част от него е предназначен за Европа и Северна Америка, което е показателно за нарастващата конкурентноспособност на индийската автомобилна индустрия.
Производствените разходи в Индия са 25-30% по-ниски отколкото в западните държави, което е и основното предимство на индийската автомобилна индустрия. Същевременно доходите на индийското население нарастват и се подобрява значително пътната инфраструктура в страната и това ще доведе до още по-голям ръст на автомобилната индустрията в Индия.
Химическа промишленост
През 2009г. химическата индустрия в Индия генерира около 35 млрд.щ.д., което е над 3% от БВП на страната.
Индийската химическа индустрия по обем е на 12-то място в света и на трето място в Азия. През финансовата 2009-10 г. химическата индустрия в Индия регистрира ръст от 10.3% на годишна база.
Въпреки, че Индия е традиционен нетен вносител на химикали, разликата между индийския внос и износ на химикали намалява. Независимо от световната икономическа криза през 2009г. индийският износ на химикали отбеляза ръст от 8% на годишна основа и достига 10.9 млрд щ.д.
Също така през последните десет години индийската химическа индустрия е между десетте сектора, които привличат най-много преки чуждестранни инвестиции /ПЧИ/ в Индия, с дял от 2.2% от общия обем на привлечените ПЧИ.
Петролна индустрия
Петролната промишленост е основен двигател на индийската икономика. Секторите на газовата и петролна промишленост, които включват добив, преработка и продажба на петролни и газови продукти, формират 15% от БВП на Индия. През финансовата 2008-09 г. производството на петролни продукти в Индия се е увеличило с 3%, докато през 2009-10г. се наблюдава спад от 0.4%.
Индийският износ на преработени петролни продукти показва много добър потенциал на международните пазари и непрекъснато нараства. Обемът на изнасяните петролни продукти от Индия се е увеличил от 11.6 млрд.щ.д. през 2006 г. до 27 млрд.щ.д. през 2009 г.
Същевременно Индия е сред най-големите вносители в света на суров петрол и втечнен газ.
През 2009г. Индия е добила около 35 млн. тона суров петрол, като потребностите на страната са в пъти по-големи. През 2009 г. вносът на суров петрол в Индия достигна 130 млн. тона.
Понастоящем нуждите на Индия от втечнен природен газ са около 200 млн. метрични стандартни кубични метра на ден /mmscmd/, като засега Индия има oсигурени от собствено производство и дългосрочни договори едва 115 mmscmd.
Информационни технологии
През последните пет години информационните технологии в Индия са един от най-бързо развиващите се сектори в икономиката на страната.
В Индия са създадени и функционират десетки софтуерни технологични паркове. Най-развит софтуерен център е гр. Бангалор, щата Карнатака, като годишния износ на софтуерни продукти само от този щат е на стойност над 15 млрд.щ.д.
“Софтуерните технологични паркове на Индия” /STPI/ са правителствена агенция на пряко подчинение на Министерството на съобщенията и информационните технологии на Индия, което контролира и координира дейността на тези софтуерни паркове. STPI реализира на практика индийска правителствена програма – експортно ориентирана схема за развитие на износа на софтуерни продукти в Индия.
Налице са редица облекчения за софтуерните компании, развиващи своята дейност и инвестиращи в създадените софтуерни технологични паркове в Индия като за тях се осигурява следното: необходима инфраструктура; бърза интернет връзка; разрешено е 100% чуждестранно участие в компаниите, опериращи в тези зони; пълно освобождаване от мита при внос на софтуерно оборудване; временно освобождаване на компаниите от плащане на корпоративен данък; издаване на място на необходимите експортни сертификати за изнасяните софтуерни продукти; освобождаване от такса-продажби /sale tax/.
През изминалата година делът на информационните технологии в БВП на Индия е нараснал до 5.8%.
През финансовата 2009-10 г. /април 2009-март 2010г./, по данни от NASSCOM /National Association of Software and Service Companies of India/, секторът на информационните технологии на Индия отбелязва ръст от 5.5% спрямо предходната година, а индийският износ на софтуерни продукти достига 49.7 млрд.щ.д.
През финансовата 2010-11г. се предвижда информационните технологии в Индия да отбележат ръст от 13-15%.
В сектора на информационните технологии в Индия понастоящем работят около 2.3 млн.души, а 8.2 млн. души са непряко заети в тази индустрия.
Телекомуникации
Телекомуникациите са най-бързо развиващия се сектор на индийската икономика.
През 2010 г. Индия е втори най-голям телекомуникационен пазар в света, непосредствено след Китай.
Налице е ожесточена конкуренция на телекомуникационния пазар в Индия, което води до намаляване на тарифите и подобряване на качеството на услугите.
Безжичната телефония е най-бързо развиващия се телекомуникационен сектор в Индия, където през последните пет години добре създадената законодателна рамка насърчи частния бизнес за реализиране на огромни инвестиции в развитието на телекомуникационната мобилна инфраструктура в страната.
По информация от Министерството на съобщенията и информационните технологии на Индия през март 2010 г. в страната има около 600 млн. телефонни абоната /стационарни и мобилни/, докато преди три години броят на абонатите е бил три пъти по-малък.
Делът на абонатите на стационарни телефони в Индия (едва 3-4% от населението) намалява значително през последните три години за сметка на бързо растящия брой на мобилните абонати.
Електроника
Секторът на електрониката в Индия има огромен потенциал и поради тази причина индийското правителство е определило този сектор като приоритетен за стимулиране и растеж.
През 2009 г. общото производство на електроника в Индия се оценява на 11 млрд.щ.д. През изминалата година индийският износ на електроника е на стойност 7.2 млрд.щ.д, а вносът на електронни стоки е на стойност 23.5 млрд.щ.д.
Очакванията са пазарът за електроника в Индия да се развива с бързи темпове през следващите пет години и през 2015 г. да достигне 150 млрд.щ.д.
Хранително-вкусова промишленост
Хранително-вкусовата промишленост в Индия е сред доминиращите сегменти в индийската икономика. Този сектор заема 16% от общото производство в Индия и формира 6% от БВП.
През 2009г. индийската хранително-вкусова промишленост се оценява на 70 млрд.щ.д.и в нея са заети пряко около 4.4 млн. души и непряко над 9 млн. души.
Независимо от световната икономическа криза през финансовата 2008-09г. /април 2008-март 2009 г./ износа на преработени храни от Индия е регистрирал впечатляващ ръст от 40% спрямо предходната година, основно поради по-голямото търсене от страна на азиатския и африкански пазари.
През финансовата 2009-10 г., вследствие на световната икономическа криза, индийският износ на преработени храни е регистрирал спад от 17% спрямо предходната година. Близо 70% от индийският износ на селскостопански стоки и преработени храни е за пазари в Близкия изток, Азия, Африка и Южна Америка., тъй като в резултат на намалената покупателна способност в световен мащаб се търсят нови по-евтини продукти, произвеждани в държави като Индия.
Понастоящем Индия е един от най-големите производители в света на селскостопанска продукция (около 600 млн. тона годишно). и заема: първо място в света по производство на чай, мляко и подправки; второ – по производство на ориз, пшеница (реколтата от зърнени храни през 2009 г. е 230 млн.т.),; второ – по производство на плодове и зеленчуци (около 30 млн.т. плодове и 60 млн.т. зеленчуци годишно); пето – по производство на птичи продукти. Независимо от огромното земеделско производство едва 6% от продукцията се преработва поради липсата на механизация и ниските нива на инвестиции в този сектор, вследствие на което голяма част от продукцията се разваля и се изхвърля преди да е достигнала до пазара.
Очаква се до 2015 г. хранително-вкусовата промишленост в Индия да нарасне до 300 млрд.щ.д., но за тази цел са необходими огромни инвестиции в технологии и модернизация на производство.
Изводи
През 2010 г. Индия запазва своя икономически профил на индустриално-аграрна страна с добре развита промишленост, автомобилна и фармацевтична индустрия, с огромни ресурси в сферата на телекомуникациите и информационните технологии и с висок научно-технически потенциал, включително в космическата и ядрената област.
През втората половина на 2010 г. основните експортни пазари на Индия, ЕС и САЩ, започнаха да възстановяват икономиките си след преживяната световна икономическа криза и това ще рефлектира върху увеличаване на потребителското търсене, което несъмнено ще се отрази благоприятно на индийския износ и външна търговия. Увеличеният индийски износ ще стимулира експортно-ориентираните сектори на индийската икономика и ще увеличи заетостта в Индия.
След края на световната икономическа криза производителите в редица развити държави търсят начини за подобряване на конкурентноспособността си и съответно по-евтина себестойност на продукцията, като част от тях ще изнесат своето производство в развиващите се страни, от което Индия може да се възползва – предвид наличието на многобройна, евтина, сравнително добре образована и английски говоряща работна ръка.
Същевременно Индия се нуждае от огромни инвестиции за развитие на инфраструктурата си, а също за модернизация и внедряване на нови технологии в основни сектори на индийската икономика като земеделие, хранително-вкусова промишленост, петролна и текстилна индустрия и др., за да може Индия да запази високите си темпове на икономическо развитие.
Понастоящем перспективни области за развитие на българо-индийските търговско-икономически отношения са: електроника и информационни технологии – създаване на индийски високотехнологични паркове за производство на софтуерни продукти в България и търговия със софтуерни продукти; доставка на технологии и “ноу-хау” за високоскоростен интернет в Индия от български компании, което вече се реализира; хранително-вкусова промишленост – преработка на цитрусови плодове и съвместно производство на сокове, зеленчуци, млечни продукти & трансфер на технологии за подобряване на винените сортове в Индия; износ на български вина, сирени и кашкавал за Индия; текстилна и кожарска промишленост – търговия и съвместно производство на памучни и копринени облека със суровини от Индия; фармацевтична индустрия – привличане на нови индийски инвестиции в България в фармацевтиката, джоинт-венчъри, търговия с лекарства и субстанциии; парфюмерия и козметика – износ от България и съвместно производство на парфюмерийно-козметични продукти, износ на розова вода и масло за Индия и т.н.; търговия с коли и авточасти – износ от Индия, както и възможности за съвместно производство на велосипеди, мотопеди и автокомпоненти у нас; инженеринг – възможно участие на български компании в изграждане на складове за съхранение на селскостопанската продукция в Индия, както и в изграждането на инфраструктурата в страната; бижутерийна индустрия – Индия е основен износител в света на бижута от скъпоценни и полускъпоценни камъни. Редица малки и средни индийски компании-производители/износители на бижута отправят запитвания и търсят възможности за джойнт-венчъри и нови експортни пазари в Източна Европа, включително в България; военнопромишлено сътрудничество – Индия е сред основните пазари за българската специална продукция.
Същевременно през последните пет години индийски компании инвестират в чужбина между 10-20 млрд.щ.д. годишно и трябва да се работи за привличане на нови индийски инвестиции в България в сферата на: фармацевтика; информационни технологии и електроника; автомобилостроене и производство на авточасти; текстилна индустрия – за производство на готова продукция за ЕС; туризъм и др.
Делхи, 30 септември 2010 г.
Изготвил: Илия Деков
СТИВ – Делхи