Удължава се срокът на проект по ОП „Конкурентноспособност” в рамките на този програмен период. Това съобщи новият изпълнителен директор на ИАНМСП Никола Стоянов. Отсрочката е от една година – до 22 април 2014 г. Благодарение на това Агенцията, специализирана в насърчаване на малкия и среден бизнес и неговия експортен потенциал, ще се опита да „спаси” 14 212 148 лв. неусвоени от общия бюджет по проекта „Насърчаване интернационализацията на българските предприятия”. Сумата е приблизително половината от общата стойност – до момента са договорени около 13 млн. лв. от общо 27 396 493 лв. 1,7 млн. лв. са предвидени за B2B услуги, целящи да свържат конкретни фирми от страната и чужбина с цел установяване на партньорски отношения.
Големи предизвикателства, но и амбиции
Времето е малко, а работата – много, но също и амбициите ми, призна Никола Стоянов. Той е с в процес на разговори със служебния министър на развитието на електронното правителство Роман Василев. Идеята е до края на лятото фирмите, които искат да подадат документи в ИАНМСП за участие в изложения, панаири, търговски мисии да могат да го правят електронно. Това ще облекчи процедурите и ще пести време. За бъдещите изложения и търговски мисии предприятията ще бъдат избирани по нова точкова система. Допълнителни точки ще получават компаниите, възползващи се от електронно подаване на документи.
От друга страна, изпълнителният директор на Агенцията е в непрекъсната комуникация с управляващия орган на ОП „Конкурентноспособност” за решаване на съществен проблем – липсата на оборотни средства за ИАНМСП. В момента, след приключването на дадена дейност по проекта и усвояването на съответната сума, следващите инициативи се стопират поради тромави процедури.
За какво ще бъдат похарчени 14 млн. лв.?
Ще се увеличи броят на участниците в т.нар. промоционални дейности за сметка на броя на самите международни панаири/изложби. До края на проекта са заложени 41 панаира, но броят им се редуцира до 19 или 20. Те ще бъдат проведени от октомври 2013 г. до април следващата година. Логично, есента е избрана за старт на инициативите заради концентрацията на повече изложения в международния календар, което пък ще даде време за по-съвършена организация на самото им провеждане от българска страна. Те ще са и по-мащабни – национален щанд с по-голяма изложбена площ. По-засилено ще е и присъствието на български предприятия – предвидени за участие са 383 компании. За сравнение, досега за три години е имало 69 панаири/изложби, в които са участвали 637 малки и средни предприятия от България.
Новост е съчетаването на изложения с търговски мисии. Разходите по мисиите изцяло се поемат от Агенцията, за разлика от изложенията и панаирите, при които предприемачите сами трябва да платят за транспортирането на своите стоки и личните си разходи по престоя в съответната държава. Идеята е чрез търговските мисии да бъдат насърчени такива фирми, които са на ръба да инвестират в експортна дейност, но не са готови, дори чисто в психологически план. Занапред в търговските мисии ще могат да участват по 20 фирми при ограничение досега от 12.
Този подход е начало на сегментиране на МСП според специфичните им нужди и етап на развитие, за да могат те да получат адекватна подкрепа. Това важи и за обученията, предвидени в рамките на проекта – те вече ще са разделени на такива за стартиращи предприемачи, за новосъсзадени предприятия и за производители с експортен потенциал. Няма да бъдат пренебрегнати и бизнес форумите, чиято цел е да насърчават директните бизнес контакти. Към тях има интерес и предстои провеждането на още 10 издания в страната с международно участие.
В ИАНМСП се създава отделно звено „Комуникация”, съставено от браншови експерти, чиято задача е да улеснят достъпа до информация и услуги за предприятията. През новия програмен период Агенцията ще заложи и на обучението на квалифицирани кадри за нуждите на растящите предприятия. Ще бъде въведена система за професионална квалификация и обучение и структури за уеднаквяване на квалификацията. Приоритет е борбата с младежката безработица. В интегрираната система за подпомагане на МСП са включени и клъстерите, чието сформиране Агенцията ще насърчава.
Приоритети
Българският пазар е малък и не позволява на компаниите да натрупат достатъчно капитали, както и да се развиват поради липсата на силна конкурентна среда, убеден е Никола Стоянов. Според него през следващите седем години трябва да бъдат подпомагани производствата, които едновременно имат висока добавена стойност, но и осигуряват заетост. В момента се насърчават секторите от разработените от агенцията 18 експортни стратегии, което е практически всичко.