20.04.2013 в. „Банкер”: Малкият бизнес търси спасение и зад граница

Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия ще има възможността да усвои всичките 27.3 млн. лв. по проекта си за подпомагане на бизнеса, който се финансира от оперативната програма „Конкурентоспособност”. Новият директор на агенцията Никола Стоянов съобщи през седмицата, че управляващият орган на програмата е разрешил удължаването на срока на договора с една година – до април 2014-а, така че забавените проекти да могат да бъдат реализирани.

Под ръководството на освободената преди малко повече от месец Мариана Велкова, от април 2010-а досега, бяха усвоени едва 13 млн. лв., от които реално са изплатени 9 млн. лв., а 4 млн. лв. все още се бавят.
За да форсира работата, агенцията ще се заеме с напълно нова дейност – експертите ще търсят за всяка фирма търговски партньори в конкретна държава. Те ще събират информация за потенциални компании, които проявяват интерес към българските продукти, и ще помагат в преговорите между двете страни. Пилотно партньори ще се търсят на около 100 дружества, като за целта вече са заделени 1.7 млн. лева. При добри резултати България ще поиска повече европейски средства за тази дейност през следващия програмен период, обясни Стоянов. Ще бъдат създадени и клъстъри, които да обединят фирми от един бранш дори и да са конкуренти на пазара. Заедно те ще имат по-голям шанс да реализират продукцията си зад граница.
Предстои да се формира и специално звено „Комуникации”. Хората, които ще работят в него, ще посещават лично предприятията и ще се срещат с представители на отделните сектори, за да се запознаят и обсъдят проблемите. Те ще бъдат поставяни за решение пред агенцията и икономическото ми-. нистерство. Специалистите ще отговарят и за обратната връзка с фирмите. „Трябва да се скъси разстоянието между агенцията и бизнеса”, смята шефът на агенцията.
Малките и средните компании ще бъдат разпределени в групи в зависимост от това, на какъв етап от развитието си се намират (стартиращи, търсещи външни пазари, малки или големи износители). За всяка от тези групи ще се изготвят конкретни задачи, които да изкарат фирмите на чуждестранните пазари. Така по-лесно ще се решава и кои да участват в международни панаири и мисии в определени държави.
Заради забавените плащания по проекта и липсата на пари в агенцията участието на български дружества в чуждестранни изложения и форуми е поставено пред изпитание. Ето защо с Министерството на икономиката, енергетиката и туризма се работи за предоставяне на оборотни пари, които да компенсират забавилите се плащания. Иначе новите планове на ведомството предвиждат участие на 383 фирми в 19 панаира и на още 620 компании в 31 търговски мисии в чужбина от октомври до април 2014-а. Междувременно ще бъдат променени условията, по които се кандидатства за участие в изложения, така че те да станат по-прозрачни. Идеята е това да се случва по електронен път, чрез създаването на платформа като част от големия проект на електронното управление. Кандидатствалите по интернет ще получават допълнителни бонус точки и ще имат по-голям шанс да представят продукцията си на българските щандове в чужбина.
Планирани са и десет бизнес форума в България и 49 семинара за обучение на предприемачи.




Страницата е редактирана последно на: 12.07.2013




Expo2025 Osaka
Matchmaking b2b connect
BG Industry Map
SME Webinars
NIF
Exporthub.bg
opic.bg
bulgariancp.bg
evroto.bg



Сигнали за корупция и конфликт на интереси


Следвайте ни:

facebook linkedin youtube