В агенцията ще се създаде звено от браншови експерти за подпомагане на компаниите
Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) ще търси търговски партньори в чужди държави, посочени от дадена фирма като места, където тя иска да развива бизнеса си. Ще се събира информация за потенциални компании, които проявяват интерес за съвместна работа. Ще се организират срещи „очи в очи“. Това съобщи изп. директор на ИАНМСП Никола Стоянов. Той и екипът му представиха свършеното досега по проект за насърчаване на интернационализацията на българските предприятия на обща стойност 27,396 млн. лв.
„Успяхме да удължим срока и дейностите ще продължат да се изпълняват до април 2014 г. По този начин ще може да усвоим пълния размер на средствата по проекта“, допълни той.
Предвижда се да се проведат 10 международни форума в България от октомври тази година до април 2014 г., на които да се осъществят контакти между български и чужди малки и средни фирми. Агенцията ще се стреми към увеличаване броя на компаниите и ще улесни кандидатстването им за участие в международни панаири и специализирани изложби. „Разговаряхме с министъра за развитие на електронното правителство Роман Василев заявките, подавани от компаниите, да се изпращат по електронен път“, обясни Никола Стоянов.
По думите му ще се променят критериите за избор на компаниите, които ще участват на международните форуми. Ще се намалят търговските мисии в чужбина, предвидени по проекта, но за тяхна сметка ще се увеличи броят на участниците.
„Ще бъде направен анализ на малките и средните фирми, за да се видят техните основни потребности, и ще ги сегментираме според стадия им на развитие. Крайната ни цел е създаване на експортно ориентирани предприятия“, добави той.
Към агенцията ще се структурира отделно звено „Комуникация“, съставено от браншови експерти. По този начин според Стоянов ще се скъси разстоянието между бизнеса и ИАНМСП.
Агенцията ще работи още и за обединяване на компаниите в клъстери с цел повишаване на конкурентоспособността им. Така ще се улесни навлизането им на нови пазари и достъпът им до по-големи поръчки. „Ще се ускори растежът в предприятията и капитализирането на развитието на иновации“, смята Никола Стоянов.
Автори: Теодор Николов, Свилена Гражданска