11.01.2014 в. “24 часа”: Жени Живкова показва колекция в Париж

За първи път Жени Живкова ще стъпи на парижкия моден подиум, за да представи своя колекция. В края на месеца дизайнерката пътува за Париж, където ще покаже най-новите си идеи за тоалети за сезон есен-зима 2014-2015 г.

Общо 10 български модни къщи ще имат свои щандове в изложбения център „Порт дьо Версай” по време на дефилетата прет-а-порте Who’s next. Тоалетите на нашите дизайнери ще бъдат показани от 25 до 28 януари.
Освен Жени Живкова в едно от най-престижните модни изложения ще се включат Жана Жекова, Ирина Сердарева, Нели Колева, „Зарена”, „Етере”, „Бионд Би”, „Пендара Продакшънс”, „ЕвГеника” и „Дизаерс”.
„Дълго време предлагахме да се намери начин за финансиране на това участие. Така ще се види дали българските фирми са конкурентоспособни и дали биха могли да пробият на външния пазар. След двугодишни усилия най-после това се случи”, разказва Жени Живкова. За да заминат за Париж, модните къщи се включват в проект за насърчаване на интернационализацията на българските предприятия. Той се финансира от Европейския фонд за регионално развитие чрез Оперативна програма за развитие на конкурентоспособността на българската икономика.
Реализирането на самия проект става за съвсем кратко време. През ноември миналата година Изпълнителната агенция за малките и средните предприятия разпраща предложения за участие. 16 модни къщи изявяват желание да представят своите колекции във френската столица и изпращат снимки на свои тоалети. Тук, на местно ниво, са одобрени всички кандидати, но последната дума имат организаторите на изложението. Само няколко дни по-късно връщат отговор, че допускат до участие 10 от тях. И започва трескавата подготовка.
До средата на ноември Жени Живкова е била готова само с част от колекцията, така че имала на разположение едва два месеца, за да я завърши
Заради кратките срокове в момента тя и екипът й работят под пълна пара. В Париж ще покаже 45 тоалета, които се състоят от общо 70 отделни облекла. Колекцията съдържа костюми, рокли и няколко официални тоалета. Цветовете за следващата зима, включени в предложенията й, са черно, бяло, червено, бежово, екрю. А пепитът догодина ще бъде сред най-търсените десени.
Всъщност създаването на колекцията отнема доста подълъг период. Подготовката обикновено започва година порано, когато дизайнерката получава мострите с платовете. „Все още не сме достигнали до това ниво сами да произвеждаме свои десени, защото за това се изисква поръчка на големи количества”, обяснява Жени Живкова. Работи с български. испански и италиански тъкани и уточнявайки цветовете, започва самия творчески процес. Сама рисува моделите. Обикновено скицира върху листове с размер А4, но се случва да нахвърля в движение някоя идея върху малки листчета. По-късно прерисува и доизкусурява тоалета. Понякога сънува модели, ноневинаги успява да си ги спомни добре и да ги възпроизведе точно. Случва й се да стане нощем да скицира или докато прави нещо друго, да нахвърля с молив нова идея. Рисува колекциите си основно когато е вкъщи или е на почивка.
Свободното й време е отделено за творчество, тъй като в офиса не може да се концентрира заради другите си ангажименти.
Когато е готова със скиците, заедно с моделиерите правят корекции по детайлите, ако е необходимо. „Това е дълъг и сложен процес, свързан с творческа работаи идеи, а те невинаги идват веднага. Не е толкова лесно непрекъснато да измисляш нещо ново и то винаги да бъде различно и актуално”, разяснява Жени.
Вече е приключила с рисуването на моделите, които ще покаже в Париж, и работи върху идеите си за пролет-лято 2015 г.
Всеки сезон дизайнерката има по няколко любими тоалета, които обикновено след това се оказват и най-продаваните.
Колекцията, която ще представи в Париж, ще бъде показана у нас през есента. В началото на март с фотосесия ще демонстрира идеите си за предстоящата пролет и лято. В България пазарът е твърде малък и затова дизайнерите не могат да лансират тенденциите за година напред, каквато е практиката в световните модни столици.
Преди години Живкова няколко пъти е проучвала възможности да излезе с модната си къща извън пределите на страната, но конкуренцията навън е огромна. „Търсят се предимно евтините облекла. Моите са по-сложни като технология и изработка, платовете също са скъпи, затова дрехите са над средното ниво. Нишата, в която попадаме, е малко по-висок клас. Не знам дали това е най-търсеното, ще видим”, казва тя.
Интересувала се е от пазара в Русия, но се оказало, че там се пробива изключително трудно
„Предпочитат скъпите дрехи да са на световноизвестни марки. Другото ниво е по-масово и практично. Освен това трябва да имаш човек, който да движи нещата на място – да се занимава с митници, обработка на документи, получаване на пратки и доставка до съответните клиенти”, добавя тя. Именно затова отказва да участва в изложението, което ще се състои в Москва в края на февруари.
Във Франция предстоят още няколко модни форума и се надява да успее да се включи в тях заедно с други наши дизайнери. Не е сигурна, че само едно явяване на международен форум ще донесе нужния успех. Това обаче изисква сериозно финансиране
Дава за пример ваучерната система, по която много румънски модни къщи са успели да пробият на западния пазар. Дизайнерите сами избират къде да покажат колекциите си, финансират представянията си, а част от сумата им се възстановява от различни проекти. „Моята мода е най-близка до френската и италианската, от друга страна, в модния бизнес на двете държави се влиза най-трудно. Но това не означава, че не може да се стъпи на други пазари. Като качество и изработка моите дрехи отговарят на много скъпи марки, а са на по-ниски цени”, казва Жени.
У нас творците от модния подиум също срещат затруднения. Само допреди десетина години човек трудно можеше да се ориентира в бройката на непрекъснато появяващите се моделиери. Много от тях с времето се преориентираха и потърсиха друго поприще за изява. За да се задържи един дизайнер, трябва да лансира непрекъснато нови тенденции и да успее да поддържа високо качество, както и постоянни цени. Непрекъснато навлизащите нови марки допълнително стесняват и без това ограничения пазар. Китайското производство също убива бизнеса, но това се случва и в световен план.




Страницата е редактирана последно на: 24.04.2014













Сигнали за корупция и конфликт на интереси


Следвайте ни: