Евгений Иванов е завършил Техническия университет в София, специалност „Електрически машини и апарати”. Има две магистратури -„Икономика, организация и управление на патент-но-правната и лицензионна дейност” и „Комплексно социално-икономическо развитие на градското стопанство”. Владее английски и руски език. Заемал е постовете изп. директор на „Астера” АД, „Астера Холдинг” АД, „Синел” АД, председател на Съвета на директорите на „Арома” АД, член на Управителния съвет и на Надзорния съвет на „Арома” АД, член на Комисията за защита на конкуренцията.Народен представител в 40-ото Народно събрание, където е член на парламентарните комисии по бюджет и финанси и по икономическа политика. Евгений Иванов е бил председател на УС на БНАЕМПК (Българска национална асоциация етерични масла, парфюмерия и козметика), член на УС на ЕКОБУЛПАК и член на УС на Съюз „Произведено в България”. От 16.09.2013 г. е изп. директор на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия.
Г-н Иванов, каква равносметка бихте направили за изминалата година и за постигнатото от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия?
Изминалата 2014 г. беше доста активна за Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП). Успяхме да реализираме редица прояви и да стартираме нови проекти. Продължихме да работим по няколко основни направления, предоставяйки комплексна услуга на българските МСП за повишаване на тяхната конкурентос-пособност, развитие на иновационен потенциал и излизане на международните пазари.Преди всичко предприехме необходимите стъпки и успяхме да удължим срока за изпълнението на проекта за насърчаване на експорта, финансиран по Оперативна програма „Конкурентоспособност 2007 – 2013″ чрез Европейския фонд за регионално развитие до април 2015 г. Целта е не само да усвоим оставащия финансов ресурс по него, а най-вече да реализираме в максимален обем заложените по проекта дейности.През изминалата година организирахме 23 национални участия в международни изложби и панаири в чужбина, в които се включиха 344 български предприятия. 21 от тях са реализирани с европейски средства, а другите 2 – изцяло с финансиране от националния бюджет. Този инструмент за подкрепа на нашите производители с времето се доказа като много ефективен, което се потвърждава от подчертания интерес от българските фирми за участия в подобни промоционални прояви. Най-важното е, че в резултат на тази дейност качественият български продукт става все по-познат на европейския и чужди пазари, договарят се сделки за износ, сключват се договори с чуждестранни партньори, а в крайна сметка нашите компании печелят.Все по-голям интерес срещат провежданите от нас търговски мисии в чужбина. През 2014 г. представителите на 176 български предприятия взеха участие в 13 посещения, в рамките на които се организираха двустранни срещи, бизнес форуми, визити на големи търговски вериги, бизнес семинари за запознаване с чуждестранния опит в конкретни производствени сектори. Анализите сочат, че участието в този вид промоционални прояви води до увеличаване обема на българския износ за приоритетни чуждестранни пазари, повишаване на експортната култура на предприемачите, адаптиране на нашите продукти към съответните изисквания в другите страни, както и внедряване на добри производствени и търговски практики. И през изминалата година продължихме с провеждането на обучения и семинари за фирмите за прилагане на успешни експортни практики. Само през 2014 г.общият брой участници в тях е близо 860 души, предимно представители на бизнеса.С цел предоставяне на аналитична маркетингова информация на българските предприятия за възможностите за реализиране на техните продукти на конкретни пазари в рамките на проекта „Насърчаване на интернационализацията на българските предприятия” ИАНМСП разработи 70 пазарни проучвания за 42 държави за следните сектори: производство на мебели и дървообработване, напитки и храни, растителни масла, кюспета и шротове, облекла, парфюмерия и козметика, каучук, машини и оборудване. Бих искал да отбележа, че те са предоставени за ползване на предприемачите аб-солютно безплатно и са публикувани на нашата интернет страница и на Националния експортен портал.През януари на 2014 г. обявихме 7-а конкурсна сесия в рамките на Националния иновационен фонд, чиято дейност администрира Агенцията. Считаме, че тя мина доста успешно. Само ще спомена, че в предишната, 6-а сесия са били подадени 67 проектни предложения, докато в 7-ата те са 152 бр. Това е показател за растящата популярност на НИф сред бизнеса и научнитесреди, за неговата ефективност. В резултат на 7-ата конкурсна сесия са класирани 52 проектни предложения от различни региони на страната. От тях 46 са научноизследователски и развойни и 6 – за техническа осъщест-вимост. 13 проекта са с действително сътрудничество с научна организация, което представлява 25% от класираните участници. 41 (79%) проекта са с координатор МСП. Одобрените предложения обхващат 10 сектора -машиностроене, електроника и електротехника, фармация, хранително-вкусова промишленост, ИКТ в сферата на предприятията, творчески индустрии и др. Общата сума на договореното безвъзмездно финансиране е близо 10 млн. лв.С основание мога да кажа, че Националният иновационен фонд е запазена марка за качество. От своето създаване до настоящия момент фондът успя да се утвърди като успешна практика в България и добре работеща финансова схема, която е призната и от ЕК. Извършеният от комисията мониторинг на НИф потвърди наличието на стабилни и ефективни контролни механизми в ИАНМСП.В резултат на изпълнението на проектите фирмите – бенефициенти по НИф, отчитат значително подобрение на икономическите си показатели: увеличение на персонала (при 38,50% от анкетираните), въведени нови продукти на пазара (79,3%), нови пазари (65,5%), увеличение на печалбата (68%), увеличаване на нетните приходи от продажби (71,4%).Отпускането на бюджет за НИф за 2014 г. и провеждането на нова конкурсна сесия е красноречиво потвърждение, че иновациите, научноизследователските дейности са сред приоритетите на държавата. Това е реална подкрепа, а също така и поета отговорност към научните среди и към бизнеса.Не мога да не спомена, че през изминалата година ИАНМСП сключи първото за България споразумение за финансиране на проектно предложение по програма „Евростарс”. Международният проект TRIPLE-S Microscope с български партньор „АМГ Технолоджи” ООД -микропредприятие със седалище в Ботевград, е класиран на 15-о място от общо 510 допуснати проектни предложения, постъпили в рамките на 10-ата конкурсна сесия на „Евростарс”. До този момент проекти с българско участие не са преминавали прага на качество (с над 400 т.). Одобряването на предложението от групата на високо равнище на програмата е сериозно постижение за България.
Какви са приоритетите на Агенцията за 2015 г.?
Те са продиктувани от правителствената политика за развитието на малките и средните предприятия, конкретизирана в Националната стратегия за насърчаване на МСП 2014- 2020 г.: Small Buisiness Act. Накратко могат да се определят като конкурентоспосо-бност, експорт, иновации. Бих искал да отбележа, че Агенцията поради спецификата на своята дейност и активни контакти с браншови, работодателски организации и фирми по-бързо улавя нагласите и настроенията на бизнеса. Нашата задача е те да получат съответна реакция от страна на държавата.
Как виждате развитието на малките и средните предприятия през тази година?
2014-а беше особено сложна за бизнеса. Трудностите бяха свързани с няколко аспекта, преди всичко вътрешнополитически. Честите смени на правителства водят до нестабилност, трудна предвидимост, което има негативен ефект върху пълноценната дейност на предприятията. Другият аспект е външнополитически и дори геополити-чески, като неминуемо рефлектира върху икономиката на страната. Това са събитията в Украйна и Арабския свят -региони, с които България е имала традиционно добри икономически връзки, санкциите срещу Русия и контрасанкциите, а също така и цените на петрола. Казусът КТБ също даде своето негативно влияние върху бизнес средата. Въздействие оказа и т.нар. преход между програмните периоди по усвояване на средствата от ЕС.Въпреки това има основания и предпоставки, които вдъхват оптимизъм за 2015 г. Икономическата програма на правителството предвижда да Въведе редица облекчения за бизнеса, включващи ускоряване на въвеждането на електронното управление, облекчаване на разходите и административните процедури за стартиране на бизнес и изискванията за финансов одит за малките компании и едноличните търговци, намаляване на Времето за регистрация на бизнес, вдигане на прага за регистрация по ДДС. Това са част от целите и приоритетите в управленската програма на правителството, свързани с насърчаването на предприемачеството и осигуряването на икономически растеж.
Какво очаквате от новата ОП „Иновации и конкурентоспособност 2014 – 2020″? По кои оси е най-удачно да кандидатстват малките и средните предприятия?
На този етап все още е рано да се коментират схемите по новата оперативна програма за бизнеса, както и да се дават конкретни препоръки. Програмата де факто Все още не е финализира-на, тъй като за нея няма окончателен отговор от Брюксел.
Министърът на икономиката Божидар Лукарски определя като свой приоритет развитието на МСП. В тази връзка как ще подпомагате експортното ориентиране на стартиращи компании и излизането на външни пазари за микропредприятията?
В непрекъсната връзка сме с екипа на министър Лукарски както по текущи, така и по дългосрочни въпроси и теми, свързани с малките и средните предприятия. През тази година конкретно за развитието на интернационализацията планираните от нас дейности са в няколко направления. Преди всичко това е информационно обслужване на бизнеса. Предвиждаме да проведем обучения, свързани с насърчаване на предприемачеството и интернационализацията на българските предприятия. Те ще са разделени в няколко категории: подготовка за износ, консултации за разработване на нови колекции за секторите мода и мебелно производство; обучение на клъстери и браншови асоциации, насочени към развитие на умения за разработване на услуги за техните членове; за стартиращ бизнес с насоченост към младежи и студенти; за жени предприемачи. Тоест ще има добри възможности както за стартиращите компании и микроп-редприятията, така и за онези, които имат повече опит в предприемаческата дейност и експорта в частност.Планираме да продължим и с промотирането на експортния потенциал на българските фирми и сектори чрез организиране на национални участия на международни специализирани изложби и панаири в чужбина. Наред с това Агенцията ще подпомогне включването на МСП в утвърдени международни изложби и в страната. С това целим адаптирането на продуктите на изложителите към изискванията на пазара, придобиването от тях на умения за представяне пред чуждестранни партньори и в крайна сметка повишаване на конкурен-тоспособността. Включихме в програмата ни за тази година провеждане на контактно-информационни борси в страната. В рамките на този вид прояви участници са фирми и институции, които представят продукти и услуги на стандартни изложбени щандове по време на провеждани международни панаири и изложби или като самостоятелни събития. Участието в подобни борси цели представянето на продукта пред специалисти и търговци, привличане на инвестиции и създаване на смесени предприятия, както и получаване на информация за изискванията на пазара – митнически режим, задължителни такси, дистрибуционни канали, търговски мрежи и т.н.Предвиждаме да внедрим нова информационно- комуникационна система по проект по Оперативна програма „Административен капацитет”. Реализирането му ще допринесе за намаляване на административната тежест за бизнеса като цяло и за ефективно прилагане на тест за въздействие върху МСП на бъдещи политики и нормативни актове.Ще продължим организирането на международни бизнес форуми в страната с провеждане на двустранни срещи между български предприемачи и чуждестранни партньори, както и търговски мисии в чужбина.Използвам случая да спомена, че е обявена 13-а конкурсна сесия на съвместната програма „Евростарс”, която е един от финансовите инструменти за подкрепа на научноизследователската и развойната дейност. Крайният срок за кандидатстване е 5 март 2015 г. Необходимите насоки за подаване на предложения и допустимост, както и за работа с онлайн системата, са публикувани на нашата интернет страница, а допълнителната информация може да бъде получена от експертите ни.
Агенцията и Камарата на строителите в България имат изградено добро партньорство. Мислите ли за съвместни инициативи?
Да, наистина, КСБ е един от най-активните ни партньори. Винаги намираме съдействие и подкрепа при реализиране на нашите инициативи, свързани със строителния сектор – било то участия в панаири и търговски мисии в чужбина или бизнес форуми в страната. През изминалата година с успех се проведоха редица прояви с участието на фирмите от бранша, сред които Българо-иракският бизнес форум в София и националното участие на наши фирми в Международната специализирана изложба за строителни технологии, оборудване, материали и интериор BAUTEC 2014 в Берлин. Продължаваме да разчитаме на партньорство от страна на Камарата, а на свой ред Агенцията е отворена за широко сътрудничество.
С какво ще се обърнете към читателите ни в началото на годината?
Бих искал да им пожелая успешна и благодатна година. Убеден съм, че повечето зависи от самите нас. С оптимизъм, конструктивни решения и добра организация можем да реализираме набелязаните цели и задачи.
***„Баутек Берлин” е международен панаир за строителство и сградна техника. Успехът на изложението се базира на умелото съчетание на темите, обхващащи основната конструкция на сградата, и техниката, която се използва за нейната експлоадатия. Според бранша това е бъдещето в областта на строителните панаири. Изложители са както производителите на строителни материали и системни доставчици, така и най-важните фирми от областите ВиК, отопление, вентилация, климатизация и електроинсталация. Изключително полезен и динамичен съпътстващ панел е SolarEnergy, посветен на фотоволтаиците. Всяка година с помощта на ИАНМСП и със съдействието на КСБ фирми от строителния сектор имат възможност да представят своите иновативни продукти в рамките на изложението.