Близо 80 представители на малки и средни фирми се събраха в Пловдив за първия семинар-обучение в сектора на дървообработването и мебелната промишленост. Инициативата е на ИЧЕ – Агенцията за подпомагане и интернационализация на италианските предприятия в чужбина, Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия и Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост.
“По принцип обмяната на информация е нормална. За съжаление италианският опит и много далеч от нашия, дори и по манталитет италианците са много по-съгласни да правят общи неща, отколкото ние”, коментира един от участниците в обучението. Господин Николов е собственик на мебелна фирма и проектант в дървообработващо и мебелно предприятие към камарата на инженерите. По думите му криза в бранша има и тя се усеща дори при по-старите фирми с по-голям опит.
“Има много проблеми. Основният обаче е, че на България са нужни 1/3 от фирмите, които работят в момента. Затова е и тази неистова конкуренция”, посочи той. Господин Николов сподели, че бизнесът му е вървял най-добре, когато минимум 50% от продукцията е била предназначена за износ.
По думите му голяма част от българите поръчват, когато имат възможност да съберат някакви пари за това. “Имаме изложбена зала, през нея са минали много хора, но от около 70 оформени в момента оферти, предплатените са едва 4. Така нито може да се планира производство, нито то да бъде рентабилно”, разказа Николов.
Секторът мебели и обзавеждане е един от водещите на италианската икономика и бизнес, разказаха организаторите на семинара в Пловдив. В преработващата промишленост това е вторият сектор по брой на предприятия – 67 500 фирми с над 360 000 служители и общ оборот от 27,4 милиарда годишно. Износът продължава да бъде водещ в сектора с 13,1 милиарда евро през 2014 и ръст от 2,9%. Италианската мебелна промишленост е на второ място в световен мащаб с 10 милиарда евро положително салдо, предшествана само от Китай.
Италианският успех се дължи на няколко силни аспекти, сподели Чинция Бруно, директор на ИЧЕ. По думите й това са дизайн, продължителна развойна дейност, иновационно-технологичен капацитет, опит и компетентност, производство с висока добавена стойност, силна териториална специфика, производствена организация в промишлени клъстери предимно на малки и средни предприятия.
Мариана Панчева