За правителството е важно подпомагането на малкия и среден бизнес в България. Това обяви изпълнителният директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) Мариета Захариева по време на дискусия на тема „Малките и средни предприятия в строителството като подизпълнители на проекти”, която се организира от в. „Стандарт“ в рамките на изложението „Стройко 2016“. Тя заяви, че от тази година ИАНМСП започва да финансира участието на фирми на панаири и изложения и в страната. „Стройко“ е първото такова събитие, на което се подпомагат малките предприемачи. Досега агенцията финансираше участието на компании само на панаири, изложения и търговски мисии в чужбина. Малките и средните фирми трябва да започнат да се представят първо на събитията у нас, където също идват чуждестранни компании, посочи Захариева. По този начин ще придобиват опит и готовност за излизане на външните пазари. Ситуацията до момента показва, че на някои панаири и изложения в чужбина са ходили компании, които нямат капацитет и готовност за износ. Държавата от тази година поема 80% от разходите за наем на изложбена площ и изграждането на щанд, като останалите 20% са самофинансиране от фирмите.
В рамките на новия програмен период 2014-2020 г. Европейския съюз залага на устойчивото и интелигентно развитие, с акцент върху младежкото предприемачество, подпомагане на микро-, малките и средните предприятия в рамките на националните икономики на страните-членки. Особено внимание се обръща и на старт-ъп инициативите, които понастоящем представляват изключително важен фактор за потенциалното развитие на новите бизнес идеи и икономиката като цяло в България. С цел подпомагане на малките и средните предприятия, към агенцията е създадена активна мрежа от специалисти, по браншово и териториално (регионално) разпределение, целящи по-доброто информационно обслужване и повишаване ефективността в процеса на подпомагане на бизнеса, отбеляза Мариета Захариева. Специалистите поддържат контакти и активно участват в организирането и планирането на събития вътре в страната, съвместно с Търговско-промишлените палати, Браншовите съюзи, камари и асоциации от различните браншове, които са свързани с повишаване информираността, обучения, семинари, панаири и изложения; както и извън страната – участие в международни изложения и панаири, планирането на търговски мисии и пр.
През последните няколко месеца агенцията, посредством редица Програми за трансгранично сътрудничество стартира разработването на проекти и проучване възможностите за осъществяването на такива, с цел създаване на Бизнес инкубатори, допълни Захариева. Целта на тези високотехнологични бизнес центрове ще бъде насърчаване на младежкото предприемачество, посредством осигуряването на полезна информация; провеждане на информационни, обучителни и други форми на семинари, свързани с възможностите за кандидатстване по програми за финансиране, интернационализация и пр.; обмяна на опит и знания между компаниите от различните браншове, както и осъществяването на контакти с контрагенти от други страни.
Презентация на дейността на ИАНМСП по време на дискусията направи още Мирела Тасева, експерт в отдел “Мерки за интернационализация провеждани в чужбина”. Изпълнителният директор на агенцията Мариета Захариева разгледа още изложението „Стройко 2016“ и щандовете на подпомогнатите 19 на брой малки и средни фирми от строителството. Предприемачите изказаха пред нея задоволството си от участието и подкрепата от ИАНМСП. Подпомогнатите фирми са „Амик Интер“ ЕООД, „Агенция за реклама и дизайн“ ЕООД, БЕТАМАРК ЕООД, „Евротерм инженеринг“ ООД, „Ератерм Тотал“ ООД, „ЗЕМ ХОЛД 2012“ ЕООД, „Ива 88 ИТ“ ЕООД, „Инова Стил“ ЕООД, „Камчийски дъб“ ЕООД, „Кардо Дизайн“ ЕООД, „Мебелна фабрика“ ЕООД, „Ника БГ“ ООД, „Пападопулос стоун“ ООД, „РУУФ Къмпани“ ООД, „Санипласт“ АД, „СПА Консулт“ ЕООД, „Стигесс“ ЕООД, „Термокол“ ООД, „Труд“ АД.