Съвети от ИАНМСП за българските компании, опериращи в условията на пандемия

Изпълнителният директор на ИАНМСП г-н Бойко Таков даде специално интервю пред онлайн изданието Novinite.bg,в което дава съвети за компаниите от сектора на МСП, опериращи в условията на пандемия. 

 

 

– Г-н Таков, Вие имате ежедневни срещи с представителите на компании от различни сектори в България и сте запознати с част от техните проблеми. Разкажете ни, какви съвети бихте дали на фирмите в разгара на епидемиологичната обстановка?

Кризата породи много въпроси, постави много компании пред сериозни изпитания и безпрецедентни ситуации. Международните пазари пострадаха от кризата, породена от COVID-19, икономиките се свиват и потребителите променят своите приоритети и възгледи. Най-големият проблем е, може би, непредсказуемостта на ситуацията и кога тя ще промени своя ход в положителна посока. Да, въпрос на време е кризата да премине, но колко ще е времето, колко дълго ще могат да издържат компаниите в тази кризисна среда, колко дълго държавите ще могат да си позволят да наливат пари в икономиките за тяхното спасяване. Общи съвети не е лесно да се дават, поради спецификата на секторите, на компаниите и т.н. Нашите (българските) компании трябва да помислят в следните посоки:

Гъвкавостта и адаптивността са от решаващо значение, особенно в този момент. Правилните настройки сега, ще решат съдбата на много компании в следващите месеци и години. Сега фирмите трябва да са много проактивни и да търсят подход към международните пазари. Да излязат на тях дигитално дори, предвид обстоятелствата, да търсят нови клиенти и да създават нови контакти.

Да контролират правилно разходите си. Когато има нестабилност на международните пазари, свива се покупателната способност и кризата се задълбочава, компаниите започват да преорганизират дневния си ред и да режат от разходите по приоритетност. Всъщност, в повечето случаи, инстинктивно първо се орязват разходите, заложени за развитие на бизнеса, бъдещия бизнес и съответно бъдещите генерирани парични потоци. По-скоро, тези разходи трябва да са едни от последните редуцирани. От изключителна важност е компаниите да следят в актуално време финансовото си състояние, трябва да се следят паричните потоци, да се прогнозират различни сценарии и съответно реакциите при всеки от тях.

Да са близо до клиентите си. В тези времена почти всички изпитват затруднения и всяка компания трябва да обърне специално внимание на съществуващата си клиентска база. Трябва да ги подкрепи при нужда, защото те са базата, от която трябва да се разраства. Практически, ако клиентите са в затруднено положение, те ще бъдат лесно привличани от конкурентните предложения.

Останалата част от материала можете да прочетете в сайта на Novinite.bg. 




Страницата е редактирана последно на: 15.11.2020













Сигнали за корупция и конфликт на интереси


Следвайте ни: