Анализ на най-атрактивните за чуждестранните компании сектори на икономиката на Виетнам

През последните двадесет години Виетнам отбеляза бързо и устойчиво икономическо развитие със среден годишен ръст на брутния си вътрешен продукт от около 6%. Това е основната причина много чуждестранни компании да преместят бизнеса си (както производство, така и търговия) във Виетнам.  Въпреки световния икономически спад, регионалната икономика на държавите в Югоизточна Азия, като цяло, и икономиката на Виетнам, в частност, продължиха да се разширяват. Виетнам удиви глобалната инвестиционна система с бързото си икономическо развитие и способността си да се възстановява с ускорени темпове след пандемията от Covid-19.

Виетнамското правителство предвижда, икономическият ръст на страната да се засили и брутният вътрешен продукт  да нарасне с около 6,5% до края на 2024 г. Това поставя начало на обещаващ етап за чуждестранните инвеститори, желаещи да разширят бизнеса си във Виетнам през следващите години.

На основата на текущи и прогнозни икономически и индустриални данни, могат да се обобщят следните десет най-атрактивни бизнес сектора във Виетнам, които са привлекли чуждестранни инвеститори през 2024 година:

 

  1. Шивашка и текстилна промишленост

Шивашката и текстилната промишленост са най-големите двигатели на виетнамската икономика. Фабриките от тази индустрия съставляват огромна част от индустриалните паркове на Виетнам. През 2023 г., стойността на износа на текстил, облекла и обувки от Виетнам възлиза на 43 млрд. щ. д.

Много от най-известните в света компании имат заводи в страната. Производителите на световноизвестни марки като NIKE и ADIDAS зависят в голяма степен от Виетнам като техен най-важен източник на производство. Половината от всички обувки на NIKE се произвеждат в тази страна и около 44% от общото производство на ADIDAS идва от Виетнам.

Виетнам е една от най-добрите дестинации за снабдяване на шивашката и текстилната промишленост, както и в цялостната верига на доставки. Причина за това са ниските разходи за производство и работни заплати. Така, във Виетнам се предоставят благоприятни бизнес възможности за производителите.

Виетнамските потребители отдавна са привлечени от модния сектор. С продажби на пазара на облекло от 5 384 млн. щ. д. през 2023 г., Виетнам е едно от най-обещаващите места за бизнес в областта на производството на дрехи и материали за тях. Тъй като средната класа във Виетнам се разширява и условията й на живот се подобряват, нейните изисквания за пазаруване стават по-високи, увеличавайки търсенето в модния бизнес. Напредъкът на технологиите, както и въвеждането на анализ на веригите за доставки и анализ на поведението на потребителите, помага на компаниите да разберат по-добре и да разработят стратегии, ориентирани към продукта и клиента. Освен това, компаниите все повече се фокусират върху потребителските вкусове.

 

  1. Иновации във финансовите технологии

Секторът на иновациите във финансовите технологии във Виетнам се развива бързо, утроявайки размера си между 2017 г. и 2023 г.

В момента има над 200 компании в страната, предлагащи разнообразни услуги като цифрови плащания, алтернативно финансиране и управление на капитали. С над 4,2 милиона потребители на електронни портфейли, дигиталните плащания остават най-популярната област, представляваща 31% от бизнеса на иновациите във финансовите технологии. Освен това, в обозримо бъдеще пазарът вероятно ще продължи да расте с бързи темпове. 94% от виетнамските банки искат да се ангажират с иновации във финансовите технологии през тази и следващите години, което го прави една от потенциалните области за международни инвестиции.

 

  1. Електронна търговия

Според проучване на Азиатската банка за развитие, електронната търговия във Виетнам ще бъде най-бързо развиващата се в района на Югоизточна Азия до 2026 г., като брутната й стокова стойност ще достигне 56 млрд. щ. д., което е 4,5 пъти над направените прогнози през 2021 г.  70% от виетнамците имат достъп до Интернет, което представлява близо 70 милиона души потребители.

 

  1. Храни и напитки

Според доклад, публикуван от Business Monitor International, Виетнам се е превърнал в един от най-привлекателните пазари на храни и напитки в света през последните десет години и е на 10-то място в Азия. През 2023 г., общите приходи от храни и напитки във Виетнам са били 46 млн. щ. д. (ръст от 3,5% на годишна база), което представлява 15,7% от брутния вътрешен продукт на страната.

 

  1. Туристическа индустрия

Чуждестранните посетители във Виетнам през 2023 г. са били над 21 милиона души, а приходите от туризъм са достигнали 35 млрд. щ. д., което представлява 13% от брутния вътрешен продукт на страната. Местните туристи имат по-голям принос за тези резултати. Връщането към нормалния живот, се очаква за кратък период да върне туризма във Виетнам в състоянието от преди пандемията. Очакванията на виетнамската туристическа индустрия за цялата 2024 г. са за общо над 6 милиона чуждестранни туристи и за около 27 милиона местни.

 

  1. Възобновяема енергия

Виетнам се стреми да постигне въглероден неутралитет до 2050 г., присъединявайки се към държавите, които са се ангажирали да спрат въглеродните емисии до средата на 21 век или по-рано, за да се преборят с глобалното затопляне. Виетнамското правителство обеща на международния форум в Глазгоу, Шотландия, постепенно да премахне използването на енергия, произведена от въглища, и да наложи ограничение върху изграждането на нови топлоелектроцентрали, работещи с въглища. Количеството електроенергия, продадено от Виетнамската държавна електрическа компания, се е повишило от 128,6 тераватчаса през 2015 г. до 219,4 тераватчаса през 2023 г. Потреблението на електроенергия във Виетнам расте с повече от 11% годишно, изпреварвайки значително растежа на брутния вътрешен продукт. Това увеличено потребление предизвиква стремеж към увеличаване на производството на електроенергия, отдалечаване от енергията, добита от въглища, и инвестиции във възобновяеми енергийни източници. Виетнам е произвел през 2023 г. 6% от своята електроенергия от възобновяеми източници, различни от хидроелектроенергия.

 

 

  1. Застрахователни технологии

Общите приходи от застрахователни премии във Виетнам са се увеличили от 1 млн. щ. д. през 2010 г. на 10 млн. щ. д. през 2023 г. И тъй като застрахователният пазар, вероятно, ще нарасне значително през следващите няколко години, секторът „Застрахователни технологии“ също се очаква да нарасне. Като се има предвид, че потребителите на Интернет във Виетнам бързо се увеличават (70% от общото население), предприемачите се опитват да разработят нови и иновативни подходи за интегриране на технологиите и застрахователната индустрия, за да трансформират начина, по който застрахователните компании извършват дейност и взаимодействат с техните клиенти.

 

  1. Технологии в логистиката и складирането

След като се утвърди като основна световна производствена база, Виетнам се задържа на осмо място в световната класация за 2023 г. на развиващите се логистични пазари. И с навлизането на технологии като изкуствен интелект и автоматизация, виетнамският логистичен сектор успява да подобри опаковането, оптимизирането на маршрутите и прогнозирането на прекъсвания на веригите за доставки. Складовете във Виетнам се разширяват все повече по размер и приемат по-голямо разнообразие от артикули. Това изисква по-автоматизирани складови операции и предизвиква нарастване на търсенето на технологии в логистичния и складовия бизнес на Виетнам.

 

  1. Производство

Виетнам се утвърди през последните 15 години и като важна индустриална база в Азиатско-тихоокеанския регион. Страната превъзхожда средното ниво за света, като промишлените продукти представляват близо 90% от националния износ, което е доста над средната  световна стойност от 60%. В същото време Виетнам върви напред към „Индустрия 4.0“, като правителството разработва стратегия и пътна карта за повишаване на конкурентоспособността на местната промишленост.

Благодарение на производствената мощ на Виетнам, известният датски производител на играчки LEGO GROUP  започна да осъществява плановете си за изграждане на нова производствена база в страната с инвестиция от над 1 млрд. щ. д.

С цел да диверсифицира своето производствено предлагане и да привлече повече високотехнологични производства, виетнамското правителство прави значителни крачки в подобряването на основните си инфраструктурни проекти за повишаване на логистичната ефективност. Свързват се фабриките с пристанищата, в допълнение към осъществените разширения на пристанищните комплекси.

Въвеждат се атрактивни данъчни стимули за високотехнологични производства, както и за трансфер на високи технологии. Корпоративният данък за първите 15 години на дейност в страната е от 0% до 15%. Стандартният корпоративен данък е равен на 20%.

 

 

  1. Недвижими имоти

Въпреки пандемията от Covid-19, пазарът на жилищни имоти във Виетнам остава един от най-бързо развиващите се в Югоизточна Азия. Предлагането на ново строителство се е увеличило през 2023 г. с 190% на годишна база. В град Ханой и в град Хошимин нивата на заетост на офис имотите са около 90%. Тези два града се считат за най-успешните офис пазари в Азия. Очакванията са през следващите години търсенето на недвижими имоти (офиси, жилища и индустриални обекти) да се увеличи значително.

 

Заключение

Цялостната търговска среда във Виетнам остава положителна, тъй като международният бизнес проявява голям интерес към тази бързо развиваща се икономика. Икономиката на Виетнам излезе от пандемичната ситуация и ще отчете една успешна 2024 г. С пълното си възстановяване, което вече е в края си, Виетнам се явява като атрактивна дестинация за производство и търговия, към която се насочват все повече чуждестранни компании.

 

Информацията е изготвена от г-н Олег Маринов, ръководител на Службата по търговско-икономическите въпроси в град Хошимин

Тел.: +84 906 94 11 62(Viber, WhatsApp)

E-mail: o.marinov@mi.government.bg




Страницата е редактирана последно на: 12.11.2024




Expo2025 Osaka
Matchmaking b2b connect
BG Industry Map
SME Webinars
NIF
Exporthub.bg
opic.bg
bulgariancp.bg
evroto.bg



Сигнали за корупция и конфликт на интереси


Следвайте ни:

facebook linkedin youtube