Националното участие на България на Световното изложение в Осака, Япония преминава под мотото „Еволюция с природата“ за изграждане на устойчив свят. На ЕКСПО 2025 страната ни представя своята история, традиции, иновативно лице и визионерски поглед в отговор на съвременните предизвикателствата.
Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) предоставя възможността на 56 български студенти да бъдат част от екипите, които работят на българския павилион. Съвместно с Министерството на туризма бяха определени студентите, а първата група, които вече бяха в Япония, споделиха своите впечатления, емоции и признателност за получения шанс да представят страната на това мащабно събитие.
ЕКСПО 2025 – ДА БЪДЕШ ЧАСТ ОТ ИСТОРИЯТА
За някои от българските студенти участието на ЕКСПО 2025 е било сбъдната мечта, а други решават да се впуснат в предизвикателството без да се замислят. Студентите споделят, че имат желание да трупат опит и да бъдат близко до източната култура, което не е случайно, защото повечето от тях следват „Японистика“. България избира именно този подход, за да покаже своето топло отношение към японския народ и още в първите дни посетителите оценяват високо това, че на българския павилион ги посрещат на родния им език.
Първата група студенти споделиха, че те и техните преподаватели изпитват национална гордост от възможността да допринесат за успешното представяне на страната ни. „Исках да допринеса за представянето на страната ни на този значим международен форум. Представянето надхвърля очакванията ми. Местоположението на павилиона ни, интериорът, външният дизайн, това са част от ключовите акценти и посетителите споделят своите добри впечатления от нашия павилион. Повечето са японци, но имаме посетители от Америка, Великобритания, Германия, други европейски държави, които също харесват това, което представяме“, разказа Милена Сахакян, докторант по Японска литература и култура в Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
„Да бъда студент в катедра „Японистика“ и да мога да бъда тук, в Осака, това е привилегия. Правя сравнение с ЕКСПО 1970, когато сме се представили с нашия уникален продукт – киселото мляко. Сега, през 2025 година на ЕКСПО ситуацията е по-различна, има концепция, сега погледът към темите е по-абстрактен, философски“, казва Десислава Петкова, магистър в катедра „Японистика“ в Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
За възможностите, които се откриват пред страната ни и положителната оценка на посетителите, в това число и българските, разказва и Кристиян Кондов, магистър в Икономически университет – Варна, „Международен туристически бизнес“: „България има хубав, голям на площ павилион, който е между Сингапур, Нидерландия, Италия, Испания, което е много добра локация и е стилно направен. Българи, посетители на изложението в Дубай, казаха, че сега много повече им харесва представянето на България и отправиха поздравления за добре свършената работа.“
„Подтикът ми да се включа беше от национална гордост, ако трябва да съм честна. Обратната връзка, която получаваме за самото 360-градусово преживяване е положителен и виждам това по лицата на хората. Те са много развълнувани и гледат с интерес прожекциите. Като високотехнологична нация, японците са изключително радостни да видят най-новите иновации, каквито и България представя на ЕКСПО 2025. Много се радвам да виждам щастливи хора на това мащабно събитие“, споделя Александра Атанасова, студент в Икономически университет – Варна, магистърска програма „Международен туристически бизнес“.
Японски посетител, който не успява да благодари за преживяването на павилиона ни, намира начин да направи това през социалните мрежи след дълго търсене, разказва Диляна Тодорова, която изучава „Японистика“ и Международен туризъм във Великотърновски университет „Св. Св. Кирил и Методий“. „Световното изложение е страхотно, като събира на едно място много държави и показва различни култури. Българският павилион оставя страхотно впечатление. Много японци и други чужденци, когато излизат от българския павилион остават приятно изненадани. Един японец дори успя да се свърже с мен през Инстаграм, за да ни благодари и да каже, че се запознае с България и ще я запомни само с добро.“
ЕКСПО ОСАКА 1970 – ЕКСПО ОСАКА 2025
„В Университета сме изучавали участието на България в ЕКСПО 1970 по много дисциплини и сме превеждали различни статии. За мен беше интересно да видя какво представляват световните изложения и изразих готовност да се включа като представител на България. За мен е чест да бъда тук и да бъда част от свързването на българската с японската култура. За нас, японистите това е страхотна възможност. Много е хубаво да видим от близо нещата и да се докоснем до материята, това, което сме учили само на теория. Така можем да приложим нашите знания на практика и да видим какво представлява Япония“, споделя Виолета Дамари, студент „Японистика“ в Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
Студентите разказват, че японците, които са посещавали българския павилион в Осака 1970, днес се връщат отново, за да се докоснат до историята на България. „Виждам от посетителите, че са запознати с България. По-старото поколение си спомнят изложението през 1970 година, имат сантиментални спомени. Имаме възможност да поговорим за киселото мляко, което при тях е на особена почит“, разказва Паша Мутафова, Икономически университет – Варна, специалност „Туризъм“.
КИСЕЛОТО МЛЯКО И БЪЛГАРСКИТЕ ШЕВИЦИ
Преди 55 години, по време на ЕКСПО Осака 1970 България представя за първи път уникалния български продукт – киселото мляко. Японците научават за него, а няколко години по-късно местната компания „MEIJI” започва да произвежда кисело мляко, което и до днес носи името „България“. За целия период на Световното изложение (шест месеца), компания ще доставя на японския пазар по 800 хиляди кофички кисело мляко със снимка на българския павилион, а чрез QR код всеки ще може да се запознае с нашата страна.
„Най-голямо впечатление ми направиха групите от ученици, те бяха доста. Имаше около 30 ученици, които крещяха с цяло гърло – „Булгария йогурт. Интересът не свършва дотам – получаваме много въпроси за българските шевици, някои хора са посещавали България и изразяват своето възхищение от празника на розата“, признава Виолета Дамари.
„Впечатленията на посетителите са доста положителни. Много се радват, когато идват да се снимат с нас, да разговаряме по най-различни теми – за киселото мляко и дори ни питат дали го консумираме всеки ден, какъв език говорим, за нашата история и различни други теми. Има голям интерес към България“, споделя Рая Димитрова.
За японската публика и не само, интерес предизвикват и униформите на студентите и екипите на ИАНМСП, които работят на българския павилион. Както при екстериорния и интериорния дизайн, така и при изработката на униформите се обръща внимание на най-малкия детайл. Изборът е да бъдат с български шевици, които разказват за българската култура и традиции пропити с история, дух и многообразие. „Посетителите много харесват и нашите униформи, които са с елементи на народни носии. Задават ни много въпроси за шевиците и за самите рокли, което ни дава повод да разказваме за нашите традиции. Друго, което е много мило, че има японци, които специално са научили как да ни поздравяват на български и да ни благодарят. Много харесват езика ни и се опитват да изговарят различни думи, като се опитват да изговарят с най-голяма точност България и го повтарят много пъти“, споделя Милена Сахакян, докторант по Японска литература и култура в Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
„Много хора се радват на шевиците. Никога през живота си не съм позирала толкова за снимки. През цялото време с останалите момичета сме обект на внимание и се снимаме с всеки, който иска“, разказва Паша Мутафова, студент в Икономически университет – Варна, специалност „Туризъм“.
ЛИЦАТА НА ЩАСТЛИВИТЕ ПОСЕТИТЕЛИ
След старта на ЕКСПО 2025 националният павилион се радва на изключителен интерес, като до момента е посетен от над 36 хиляди души. Българските студенти няма да забравят и най-силните и емоционални моменти при срещата си с многобройните посетители.
„Когато излизат от павилиона, тогава виждам удовлетворението им. Една жена дойде при мен и ме прегърна, каза ми, че много й е харесало и ще дойде отново. Най-силно впечатление ми направи семейство с малко дете, които извадиха от чантата си малка бяла тениска с различни пожелания на най-различни езици. Разказаха ми, че я дават на всички екипи в павилионите, за да отправят пожелание към бебето Рика чан, тяхното момиченце. Ние написахме да е жива, здрава и да расте силна“, разказа Рая Димитрова, студент във Великотърновски университет, специалност „Приложна лингвистика“ с японски и английски език.
„Тръгват си с позитивни впечатления след дигиталното преживяване, което предлага павилиона ни. Радват се на талисмана ни Лакто-чан и това, което ме впечатлява са възрастните хора, които прегръщат нашия талисман, искат да го погалят, снимат се с малкия, с големия Лакто-чан, правят си селфита. Голяма е радостта им. Някои идват, за да се снимат специално с него“, споделя Паша Мутафова.
ЯПОНЕЦЪТ И БЪЛГАРСКИЯТ ХИМН
Да чуеш българска реч от японски посетител е чест, но да чуеш как пее българския химн, това вече е неописуемо, споделят българските студенти, които стават свидетели на паметния за тях момент. „Никога няма да забравя как дойде един господин, поиска да ни снима с останалите момичета и в същото време започна да пее нашия химн, на България. Ние му пригласяхме, но искахме той да е водещият и се получи страхотно. Беше наистина незабравимо преживяване“, споделя Милена Сахакян.
Александра Атанасова, магистър в Икономически университет – Варна, специалност „Международен туристически бизнес“ също разказа за този ярък спомен. „Японският посетител дойде до нас и попита дали сме автентични българки. Ние казахме – да и след това той запя българския химн. Това е най-гордият момент за мен.“
ЕДИН ПЪТ В ЖИВОТА
В края на своята „мисия“ Осака 2025, първата група студенти отправиха и пожелание към следващите български представители, които ще бъдат част от работните екипи на българския павилион. „Мисля, че това е много добър шанс да представят България в най-добрата светлина и да извлекат максимума от опита, който ще натрупат. Това е един път в живота! Да дойдат тук и да представят собствената си родина“, сподели Рая Димитрова.
Световното изложение ЕКСПО 2025 продължава до 13 октомври в Осака. Всяка държава ще има свой национален ден, като Денят на България е 18 май. ИАНМСП и Министерството на културата работят съвместно за празничната програма и представянето на страната ни на голямата сцена на ЕКСПО 2025.