Национална контактна точка на България за отговорно бизнес поведение

Организация за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР)

 Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) е уникална международна организация, създадена през 1948 г., която обединява страни членки и редица партньори, с цел сътрудничество в справянето с ключови глобални проблеми с отражение в национално, регионално и местно ниво. Нейната цел е да работи за изграждане на по-добри политики за по-добър живот. Заедно с правителствата, заинтересованите страни и гражданите, ОИСР работи върху установяването на основани на доказателства международни стандарти и намирането на решения за редица социални, икономически и екологични предизвикателства. Друг основен приоритет на ОИСР е изграждането на по-силни икономики на страните-членки, подобряването на ефективността, насърчаването на пазарната икономическа система, разрастването на свободната търговия, както и подпомагането на развитието на всички страни. Организацията предоставя среда, в която правителствата могат да обменят опит, да търсят отговори на често срещани проблеми, да идентифицират добри практики и да работят за координиране на вътрешната и международната политика.

НАСОКИ НА ОИСР ЗА МУЛТИНАЦИОНАЛНИТЕ ПРЕДПРИЯТИЯ ЗА ОТГОВОРНО БИЗНЕС ПОВЕДЕНИЕ

 Насоките на ОИСР за мултинационалните предприятия за отговорно бизнес поведение са препоръки, адресирани от правителствата към мултинационални предприятия, опериращи в или от страни, които са приели да се придържат към тях. Те имат за цел да насърчат положителния принос, който предприятията могат да направят за икономическия, екологичния и социалния напредък и да сведат до минимум неблагоприятните въздействия върху въпроси, обхванати от Насоките. Те са единствения многостранно съгласуван и изчерпателен кодекс за отговорно бизнес поведение, който правителствата са поели ангажимент да насърчават,  чрез спазване на определен тип поведение в съответствие с Решение прието от Съвета на ОИСР. Насоките обхващат всички ключови области на отговорното бизнес поведение, включващи:

  • Човешки права;
  • Трудови права;
  • Околна среда;
  • Подкупи и корупция;
  • Потребителски интерес;
  • Разкриване на информация;
  • Наука, технологии и иновации;
  • Конкуренция;
  • Данъчно облагане.

Изданието на Насоките от 2023 г. предоставя актуализирани препоръки за отговорно бизнес поведение, отразяващи обществените предизвикателства и отговаря на спешните социални, екологични и технологични приоритети, пред които са изправени обществата и бизнесът

НАЦИОНАЛНА КОНТАКТНА ТОЧКА НА БЪЛГАРИЯ ЗА ОТГОВОРНО БИЗНЕС ПОВЕДЕНИЕ

Националните контактни точки за отговорно бизнес поведение са структури създадени от правителствата, като техните основни отговорности са да популяризират Насоките на ОИСР за мултинационалните предприятия за отговорното бизнес поведение и свързаните с тях Насоки за надлежда проверка и да разглеждат случай на неспазване на Насоките на ОИСР (специфични случаи) като извънсъдебен механизъм за оплаквания. 

Във времето Националните контактни точки започват да се утвърждават като все по-важен инструмент по отношение на прилагането и насърчаването на политиките, свързани с отговорното бизнес поведение, като към днешна дата 51 държави разполагат с този извънсъдебен механизъм. Това се постига чрез въвеждането и прилагането на национални планове за действие за бизнеса и в защита на правата на човека, както и чрез изпълнение на дейността си по предоставяне на отговори на запитвания относно различни регулаторни разработки. Всички 51 правителства, които се придържат към Насоките на ОИСР, имат законово задължение да създадат национална контактна точка. Към днешния момент НКТ съставляват мрежа и общност от практици, които  се справят с широк спектър от въздействия, включващи компании, чрез техните операции или техните вериги за доставки.

СПЕЦИФИЧНИ СЛУЧАИ

Насоките са единственият международен инструмент, подкрепен от правителствата, с вградена система за подаване на оплакване. Този механизъм за подаване на жалби през платформите на Националните контактни точки на ОИСР е известен като  „Специфичен случай“. При съмнения или установено неспазване на Насоките на ОИСР, физическо или юридическо лице има възможност да подадът сигнал срещу дадено предприятие. След подаване на сигнала, НКТ трябва да предприеме действия по провеждане на дискусии и съдействие на заинтересованите страните за намиране на решение или поемане на ангажимент за справяне с възникналите казуси. Тези действия трябва да бъдат предприети по безпристрастен, предвидим и равнопоставен начин, съвместими с принципите и стандартите, описани в Насоките.


НОВИНИ

 

ОСНОВНИ ДОКУМЕНТИ

 

Страницата е редактирана последно на: 31.03.2025




Expo2025 Osaka
Matchmaking b2b connect
BG Industry Map
SME Webinars
NIF
Exporthub.bg
opic.bg
bulgariancp.bg
evroto.bg



Сигнали за корупция и конфликт на интереси


Следвайте ни:

facebook linkedin youtube