МИСИЯ НА ИАНМСП
Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия подчинява дейността си на това България да бъде страна с високо качество на живот, основано на устойчиво социално-икономическо развитие в процеса на цялостното интегриране в Европейския съюз, обединяваща усилията на правителството и социалните партньори.
Осъществяваните от Агенцията дейности се изпълняват с помощта на редица мерки, насочени към поддържане на устойчив икономически растеж, повишаване на конкурентоспособността на българските предприятия и насърчаване на тяхното развитие, стимулиране на предприемаческия дух и подкрепа на технологични и иновативни производства, развитие на публично-частното партньорство.
ЦЕЛИ И ПРИОРИТЕТИ НА ДЕЙНОСТТА
- Подпомагане на малкия и среден бизнес в България. Целта е да се повиши конкурентоспособността на малкия бизнес като се подпомогнат стартиращите и жизнеспособните малки и средни предприятия в техните усилия да бъдат иновативни, екологични и експортно ориентирани, създавайки благоприятни условия за тяхното развитие, като се подобри достъпа им до финансиране; насърчи се предприемачеството и се повишат предприемаческите умения; като се опростят административните и регулаторните изисквания особено към малките и микро- предприятията.
- Насърчаване на семейния и фамилен бизнес в България, който осигурява многобройни работни места. В Европа семейният бизнес дава работа на над 5 млн. души, оборотът е над 1 трлн. евро на година, показват данните на Европейската федерация за фамилен бизнес (GEEF). Фамилният бизнес дава 9% от брутния вътрешен продукт на ЕС. Данните от проучване на Ernst & Young в Германия, Италия, Франция и Испания показва, че повече от 50% от всички компании са семейни. В скандинавските страни процентът е над 70. За да бъдат конкурентоспособни българските компании не само на местния пазар, но и в чужбина, е изключително важно доколко те ще съумеят да предадат щафетата на следващото поколение.
- Насърчаване на предприемаческия дух сред младото население и студентите – повишаване на качеството на професионалните училища и реализиране на пилотни проекти по въвеждане на дуалната система;
- Повишаване на инвестициите в българските малки и средни предприятия
- Стимулиране на иновациите и новите технологии в бизнеса
- Насърчаване на дигиталната икономика в България – разработване и прилагане на иновативни интернет платофрми и софтуерни решения, пряко свързани с производството и пазарната реализация на продукция;
- Въвеждане на електронни услуги за бизнеса;
- Подобряване на сътрудничеството с национални, местни, чуждестранни и международни правителствени и неправителствени организации, извършващи дейности за развитие и насърчаване на малките и средните предприятия;
- Подобряване на експортните позиции на малките и средните предприятия и насърчаване на международното коопериране между предприятията
- Подкрепа на МСП в региони с ниска заетост и ниска концентрация на предприятия от секторите на високо и средно технологичните производства и интензивните на знание услуги
СТРАТЕГИЧЕСКИ ЦЕЛИ НА ИАНМСП
Визията на ИАНМСП пряко кореспондира с визията на Министерство на иновациите и растежа за подобряване на конкурентоспособността на българските предприятия. Тя е насочена към постигането на траен икономически растеж, в това число и чрез ефективно усвояване на средствата от европейските фондове и подобряване на бизнес климата. Тези приоритети са пряко обвързани със създаването на по-високи нива на добавена стойност, респективно реален растеж на БВП в условията на нарастваща конкуренция, успешно интегриране на бизнеса в Единния европейски пазар.
ИАНМСП е институция, отговорна за провеждане и изпълнение на политиката на правителството в сферата на утвърждаването на износ като ключов фактор за икономическия растеж. В тази връзка акцентът е поставен върху прилагането на интегриран пакет от мерки за подпомагане на износителите, стимулиране на инвестициите в експортно ориентирани дейности и подобряване на външната финансова позиция на страната. За реализиране на тези дейности от значение е състоянието на платежния баланс, както и постигането на траен икономически растеж, който да се основава на износа като фактор на растежа.
ИАНМСП подпомага изпълнението на държавната политика за постигане на следните стратегически цели:
– УСТОЙЧИВО ИКОНОМИЧЕСКО РАЗВИТИЕ И КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ
– ЕФЕКТИВНО ВЪНШНОИКОНОМИЧЕСКО СЪТРУДНИЧЕСТВО
Изпълнението на стратегическите цели включва конкретни мерки, финансирани от бюджета на ИАНМСП.
ОПЕРАТИВНИ ЦЕЛИ НА ИАНМСП
1. Подобряване и усъвършенстване на информационното обслужване на малките и средните предприятия;
2. Подобряване на условията за осъществяване на стопанска дейност в предприятията чрез проучване и анализиране на конкретните фактори, въздействащи върху нея;
3. Насърчаване на предприемаческия дух и умения на малките и средните предприятия чрез обучения и семинари;
4. Повишаване на инвестициите в българските МСП от чуждестранни и местни физически и юридически лица;
5. Стимулиране на пазарноориентирани научно-приложни изследвания, предназначени за индустрията и създаване на условия за привличане на частни капитали за финансиране на иновации;
6. Стимулиране на пазарното коопериране и развитие на клъстери;
7. Подобряване на сътрудничеството с местни, чуждестранни и международни правителствени и неправителствени организации, извършващи дейности за развитие и насърчаване на малките и средните предприятия;
8. Подобряване на експортните позиции на малките и средните предприятия и насърчаване на международното коопериране между предприятията;
9. Повишаване на уменията и компетентностите на служителите на ИАНМСП;
10. Повишаване популярността на дейността на ИАНМСП, на предоставяните от агенцията услуги и изпълняваните проекти;